måndag 4 april 2011

Klimatpiloter i mitt kök

Vi påverkar miljön direkt i köket:
- Val av råvaror
- Val av produkter
- Rester som slängs bort
- Ätlig mat som slängs bort
- Förpackningsmaterial - sopor
- Kemikalier som används i rengöring och maskiner
- Elförbrukningen i matlagning och förvaring

En spännande vecka väntar när en grupp med "
klimatpiloter" kommer och hälsar på i mitt kök. Agenda 21 på Åland har anlitat mig som sakkunnig i klimatsmart mat. Vi kommer att diskutera mat och miljö och även inspirera dem att konkret tänka i nya miljöbanor som matkonsument.

Jag har blivit riktigt förtjust i den modifierade kostpyramiden, "
östersjökost" som bl.a. diabetesförbundet varit med och lanserat. Ur miljöperspektiv är det ju fantastiskt att vi uppmuntrar varandra att äta regionalt och lokalt. Sen tycker jag att det är viktigt att man låter sig inspireras av utländska smaknyanser och influeras av främmande matkulturer. Indien är en förebild vad gäller att ge smak åt våra goda inhemska råvaror.

Eller Thailand, eller Afrika....Här är i alla fall ett smakprov ur tisdagens meny:


Inspiration och recept för en hållbar matvardag!
Snabbt får i kål, coleslaw, flädersaftad sallad, chiligryta, åländskt ris, grön hummus, marinerad bönsallad, indisk grönsaksgryta, linscurry, kokta rödbetor med ostcrème, vridna baguetter, chokladgratinerade vitaminer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar