tisdag 7 december 2021

Mathantverk - småskalig produktion och nyttan av STORYN

 Storytelling ur Mathantverksperspektiv

15 februari och 2 juni 2021 deltog flera föreningsmedlemmar och verksamhetsledare i kurs för storytelling, arrangör: projektet Axgan-mat på evenemang. Denna text är en sammanfattning och kan ses som en källa för tips och inspiration för andra för att få inblick i storytelling`ens betydelse för småskalig matproduktion.


Historieberättande som verktyg för företag och marknadsföring


Historieberättande är en mänsklig tradition som för oss samman och är en länk till vår historia. Vid detta tillfälle är historieberättandet ett möjligt verktyg för företag som genom kursen lyfts fram och inspireras till ett användbart verktyg. Potentialet att föra fram sin historia i modern tid är de sociala mediernas kanaler. Under kursen behövde företagen först hitta sin kärna i sin egen historia. Kursen leddes av Johan Karrento och Michael Hancock. 


Enligt Wikipedia beskrivs detta berättande som: "Historieberättande eller storytelling används allt mer i reklam idag för att bygga kundlojalitet. Enligt Giles Lury avspeglar denna marknadsföringstrend det djup rotade behovet att alla människor vill underhållas. Berättelser ger bilder, är lätta att minnas och det det lättare för företag att skapa starkare känslomässiga band med kunderna. (Wikipedia)


  • Vilken är din historia till att du sysslar med det du gör idag? 

  • Vad är orsaken till vad du gör idag? Varför gör du det du gör idag?

  • Finns det en intressant historia till hur det kom sig att du gör det du gör idag? eller till att just XX produkt produceras idag?


Storytelling

Fördelen med småskalig produktion, mathantverk är att de i sin natur är unikt och det är ett oerhört starkt värde att bygga på. En unik produkt med tydlig koppling till gård och ursprung är produkter som är outbytbara. Rådet är att vara den du är! 



Något att tänka på för att “vässa” sin historia


Att använda vår nyfikenhet och att försöka väcka den och besvara nyfikenheten är viktigt. En historia kan bygga upp förväntningar. Historien och kopplingar som förs fram kan “krydda en produkt”. En produkt kan öka värdet i smak och anseende om det finns en historia bakom den. Hur ex. en dryck på bär - hur bären valts ut, odlats, hanterats på ett berörande, engagerande sätt. 


En professionell dimension i historieberättandet är en välarbetad dramaturgi - sagan med ett naturligt skeende och en framåtrörelse. Få grepp på den kronologiska ordningen, vad var klockan? Årstiden? Det började med att någon knackade på dörren….På kursen uppmuntrades vi att locka fram “barnet i oss” - ett pirr i historien. Var är, var finns passionen i din verksamhet? Ett nederlag, olycka, misstag som räddades. Det magiska ödet kan lyftas fram, vävas in. Det var inte en slump, det var ödet som avgjorde hur det blev. Vi älskar magin, hjältedåd och fina avslut - en meningsfull händelse där det “lilla barnet” i oss kan känna igen sig i. En styrka att vända en motgång till något positivt, visar att vi alla är människor som kan misslyckas men komma igen. 


När historien är identifierad är nästa steg att göra något av det, att förpacka Storyn. Ett bra och effektivt sätt är att satsa på bilder och illustrationer. Humorn och lekfullheten är en stor tillgång och kan skapa “snackisar”. 


Många producenter och förädlare sitter på “ordlös” kunskap som kan förmedlas i text, historia och bild. Att involvera kunden och informera hen är ett sätt att involvera och väcka lojalitet för produkten.


Tips att använda?

  • Kan donerade / ärvda ting användas, lyftas fram?

  • Din egna fascination för något kan vara en bra utgångspunkt

  • Skapa egen spellista - koppla in musik

  • Involvera genom tävlingar

  • Utnyttja platsen / gården, se helheten

  • Paketera din kunskap: ex. 5 saker du inte visste om XX

  • Receptbok. Viktigt att hjälpa kunde med användningen av produkten. Ex den här kan du använda till XX

  • Bjud in media / utvalda journalister, låt andra skriva om dig / produkten

  • Skapa en maskot? En story kring den figuren? Kanske tag med kunderna i den berättelsen?

  • Samlar kort

  • Kvaliteten är centrum i produkten, sedan förpckningen, sedan storyn som en rödtråd?

  • Soltheten och våga ta betalt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar