onsdag 7 november 2012

Oslo, en mötesplats

Finalen

Under hela hösten har jag arbetat med att mobilisera och aktivera goda exempel ur nätverket för barn, mat och hälsa. Främsta målet har varit träffen i Oslo, konferensen Ny Nordisk Mat.

Som ett fyrverkeri kändes gårdagen, många goda möten, en intensiv stämning, många intryck. En viss stolthet finns också med. Vilket fint nätverk som jag har som uppgift att förvalta!

Visst blir en konferens en slags inbördes beundran, dunk på ryggen - vilket bra jobb vi gör! Det behövs. Vi  som arbetar med att främja mat och kvalitet att lyfta och föra fram det Nordiska köket behöver få träffa varandra och sola sig i strålkastarljuset. Att synas är viktigt. För goda måltider är viktiga idag - massproducerad och anonym mat vill jag motarbeta.

Ordförande, Lena Brenner talar om en medvind för Ny Nordisk Mat - jag kände fläktarna av denna ljumma bris igår under dagen här i Oslo. Mest stolt är jag över mötet med barnen från Geitmyra. Deras matglädje fick tala för sig.

Barnen, tillsammans med duktiga handledare kockade mat åt konferensgästerna på en central plats i den nya Mathallen i Oslo. De visade åt gäster och besökare att Barn kan! 


Här skall man vispa majonnäs! "För hand eller med maskin", frågade jag. "Vill du ha receptet?" Svarade killen ! Erika Roed assisterar.


Oj, vassa knivar - plåster kan ibland behövas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar