Kraften i Kunskap
Läste just ett citat av Nelson Mandela:"Education is the most powerful weapon we can use to change the world"
Vad är då nyttan med att öka kunskapen i hur man sköter ett hushåll (hemkunskap, huslig ekonomi, home economic)?
Nyttan är enormt stor, både privat och samhälleligt. Många av de problem som samhället brottas med är frukten av familjer som saknar kunskaper i grundläggande funktioner. Ingen är perfekt, jag är ingen domare. Döm själv om det kan ligga någonting i detta.
Ämnet hemkunskap är inte bara praktisk och användbar matlagning. Här strävar man att lära ut tre bas-områden: Miljö, Hälsa och Ekonomi. Det är skolans minsta ämne med absolut största potential.
I Finland och på Åland har man infört - tyvärr ett eget ämne: Hälsofostran eller hälsokunskap. Det är inte ämnet i sig som jag kritiserar, utan det att man "snuttifierar" sönder viktiga helheter för eleverna. Tema hälsa ingår redan i hemkunskap och i idrott.
Hälsa kan göras väldigt teoretiskt och abstrakt för unga människor - sunda vanor grundläggs i barndomen och kan egentligen endast befästas hos oss genom praktiska exempel och erfarenheter. Känslan av välbefinnande måste upplevas och kan inte "pluggas in". Det samma gäller näringslära, vi kan ha teoretiska kunskaper om det, men är först användbart när vi har en praktisk erfarenhet av sund och välsmakande mat. Praktiska försök och upplevelser och reflektioner kring dem gör att vi befäster kunskapen.
Var lär man sig laga mat idag? Var lär man sig om våra råvaror, vår basföda? Var lär man sig laga sund, hemgjord mat? Jo, sammanfattningsvis under några veckor i grundskolan och eventuellt hemma? När har man nytta av denna kunskap? .....Alltid, hela livet! Kunskapen påverkar miljö, hälsa och ekonomin både privat och på samhällsnivå.
Begreppet, "nyhjälplöshet" är må hända lite krångligt men beskrivet den handfallenhet många står inför idag i när de skall utföra enkla hushållssysslor. Och vad om inte mamma mera kan?
Gigantiska miljöproblem
Vi står inför gigantiska miljöproblem, vi är inne i dem och klimatpåverkan är inget framtidsscenario - det är ett aktuellt faktum. Hushållen och våra aktiviteter kan göra stor skillnad. Jag tänker på valet av produkter, hur man tar hand om avfallet och hur viktigt det är att ge upplysning och kunskap om att konsumera medvetet, vettigt och kritiskt. Hushållen styr köpkraft och produktion - vilka kunskaper som finns där är enormt och påverkar förstås miljön.
Det är mot detta lätt att konstatera att ämnet har alldeles för få timmar för att skapa de kritiska och medvetna konsumenter som samhället och vår miljö kunde ha nytta av.
Hemmet ekonomi
De skuldrådgivare som jag har pratat med vittnar om ett ökat behov av skuldrådgivning och vi behöver inte sopa under mattan att många familjeproblem bottnar i dåligt skött ekonomi. Var lär sig barn och unga om privat ekonomi? Jo, under några timmar i grundskolan!
Förstås har samhällsandan en påverkan på hurdana konsumtionsvanor vi har idag. Mycket handlar om materiella ting och att det är det yttre som syns och som räknas. Många luras med i denna konsumtionshysteri, alltför tidigt och hamnar i en ond cirkel. De unga påverkas, men poängen är att de kan genom ökad kunskap i hur man sköter ett hushåll också påverkas - i rätt och sund riktning.
Mera kunskaper med betoning på det praktiska inom området hälsa, miljö och ekonomi kunde högst antagligen bespara samhället gigantiska summor pengar. Det är så omöjligt (?) och så fruktansvärt frustrerande att det inte går att få fram teori och fakta på vad förebyggande verksamhet samhället skulle tjäna på.
Är vi och våra politiker och utbildningsprofiler medvetna om inbesparingar man kan göra med att öka kunskapen bland våra barn och unga inom hemkunskap? Här pratar vi inbesparingar på hälsokostnader för exempelvis tandvård och kostnader för konsekvenser av övervikt. Inbesparingar på miljöbelastningar i vårt samhälle samt inbesparingar på att undvika dyra fallgropar för familjers skuldsaneringar och eventuella mentala problem som följd.
Tack för ordet. Avslutningsvis, sprid gärna och var med och påverka för mera resurser (timmar och lärare). Det är en paradox, hemkunskap (huslig ekonomi, home economic) grundskolans viktigaste ämne med största samhälleliga förbättringspotential - men ändå minst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar