onsdag 11 februari 2015

Bondeupplevelse - en riktig vinst!

Nygräddad upplevelse


I december hade jag äran att kamma hem en vinst, månaden "bondeupplevelse". Det var Skördefestens vänner (föreningen) som lottade ut mig som vinnare av decembermånads upplevelse. Upplevelsen som blev av förra helgen, var att baka i vedeldad stenugn på Karl-Ehrs i Svartsmara. Ett fint sätt att medlemsvårda och göra livet på landet mera känt för flera! Jag blev jätte glad, som bonus fick jag ta med mig 3 vänner.


Johanna Lundberg, Josefine Blomsterlund, jag och Leila Hartell - Inger Rosenberg-Mattson skymtas.


Det var en lyckovinst att jag vann denna månad, eftersom jag aldrig bakat hemvete i vedugn! Inger Rosenberg-Mattsson och hennes man Åka ställde upp och bjöd oss vänligt in oss i deras hem. En anrik gård fylld med kärlek och många historier. 


Det blev hemvetedeg på 15 l degspad. 


Josephine & Leila har blandat till en deg som senare blev svartbröd.


Jag själv, Harriet i full färd med att trilla ämnen - hemvetekakor

Att elda upp en stor bakugn var ett långdraget arbete. Inger och Åke hade startat redan kvällen innan. Medan degjäsning och utbakning pågick fortsatte eldandet. Sedan rakades glöden ut ur ugnen och den borstades med enris. När vi började grädda var ugnen omkring 350 grader! 

Det var bra att det var många händer. I efterugnsvärmen gräddades limpor och svartbröd. Klart att ugnens dyrbara värme skall utnyttjas till fullo! Aldrig har man smakat maken till gott bröd!


Spisrosor - det får man från en het ugn och aktivt bakande !


Johanna & Josephine blir proffsiga på att trilla jämna ämnen




Hemvete, nygräddade i stora mängder. Brödet är Ålands "nationalbröd" i vardagen. Många äter ofta hemvete, både från bageriindustri, mindre bagerier och hembakat. Traditionen är lång och ännu levande.



Det går undan när ugnen är het.


Alla testar på att grädda, här syns ficklampan bra. Johanna gräddar och lyser in och kollar om de är klara. Sen skall de ut och borstas av på mjöl och ev. lite grovt salt som låg utstrött på botten.


Josephine är i full koncentration i hetluften!


Leila bakar!


Himmelskt gott med åländskt smör som smälter. En underbara smakupplevelse är förevigad.


Den här bilden tog Åke, dagen efter då svartbrödet i form kom ut ur ugnen.

En rekommendation: Bli också du medlem, stöd ett evenemang som stöder landsbygden och få chans att vinna en bondeupplevelse!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar