fredag 22 januari 2016

Nytt projekt

Mathantverksutbildning på Åland

I januari började jag mitt nya projektuppdrag, eller projektanställning. Projektledare för Mathantverk Åland. Utbildningen är ny både här på Åland och i Svenskfinland, hela samarbetsprojektet går under namnet, Kustens Mat. Jag kommer alltså att samarbeta med både Österbotten, Nyland och Åboland.

Det känns nytt samtidigt som det är så bekant. Nätverket i regionerna finns, liksom engagemanget i att vara med och utveckla landsbygden och mat(Åland). Jag är övertygad om att landsbygden kan blomstra om den hittar nya nischer och infallsvinklar.  

Livsmedelsproduktion skall inte bara handla om att få ut stora volymer (mycket pengar), produktionen skall också fokusera på småskaliga, unika och läckra produkter som jordbrukaren kan få ett bra pris för. Läckra och professionella produkter med en historia och som ger en god smakupplevelse, det är vad konsumenterna är beredda att betala för. Därför är det viktigt att få vara med och mobilisera nördar på området (läs enbart positiva krafter i ordet nörd) : 
  • kött
  • fisk
  • mjölk
  • spannmål
  • frukt & bär
  • grönsaker & svamp
Mathantverk kännetecknas av att människans hand och kunnande är med i hela produktionskedjan


Matprat i Köpenhamn

Så sent som i går besökte jag (inom ramen för mitt konsultföretag) Danmark och Köpenhamn. Jag hade som uppgift att berätta om arbetet med Ny Nordisk Mat och det nordiska köksmanifestet för barn, Det är Madkulturen i Danmark som nu har som uppgift att mobilisera krafterna bakom utvecklingen av bra mat till barnen i Danmark. Detta arbete startar med ett manifest för barn och mat: Mera Madkunskap!

Jag passade också på att vara ambassadör för Åland. Åtminstone en deltagare ville komma till Skördefesten på Åland!  Jag berättade också om hur litet Åland är och samtidigt så stor på livsmedel. Att 4,6 % av den åländska ekonomin (BNP) kommer från livsmedelsindustrin och att av den mat som produceras går 76% på export. Jag kallar Åland för Finlands köksträdgård. 

Visste du detta om Åland?
  • 90% av Finlands sparrisproduktion finns på Åland
  • 80% av Finlands päronproduktion finns på Åland
  • 60% av Finlands äppelproduktion finns på Åland
  • 30% av Finlands lökproduktion finns på Åland
Med så mycket fina råvaror på denna lilla plats, med så hög kvalitet - nog kommer det att blomstra fler mathantverk på Åland! Jag får väl återkomma med en status för mathantverksprodukter idag 2016 (är inte gjord ännu) och ytterligare en för 2018 och så kan vi se om utbildningen gett någon effekt!?


 


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Min syster tipsade mig om din blog. Jag är fd. ålänning bosatt i Köpenhamn på 13 året och jobbar med kommunikation omkring mat. Så kan inte annat än att gilla det du gör och att du varit hos Madkulturen, och presenterat Åland för dem ;)

    /Anneli

    SvaraRadera