onsdag 29 juni 2011

Hur spara Champagnen!!?

Sommar-gubbar på burk


Förra sommarens "vrak-champagne" är unikt för Åland, men hur ska man lyckas behålla skummet av den - eller PR-yran och lyckan över fyndet i de åländska vattnen? Det är ju inte varje sommar man hittar detta  unika fynd - förmodligen aldrig mer igen.

Flaskan finns ju kvar, korken, och vraket.....

Mat, dryck och måltid är företeelser som är försvinnande, men ständigt återkommande. Jag träffade en man en gång som arbetar professionellt med måltider. Han jämförde en vackert bruten servett som i de mest avancerade formerna kan förberedas i timmar, med ett fyrverkeri. Påkostat, väl förberett, vackert, festligt men över på bara några minuter. Ingenting av en måltid med vackra servetter och ett fyrverkeri blir kvar fysiskt, men däremot stannar en förhoppningsvis bra känsla kvar.

Det är denna viktiga känsla av någonting unikt och fantastiskt som Åland borde bjuda på. Hur gör man det? 

Tema Champagne är bra och viktigt också i fortsättningen. Mat och måltid kring detta tema, bör bygga på historien kring fyndet. Måltiderna som turist-Åland skall sälja, skall säljas med historier. Alla älskar att lyssna på historier om tingen på matbordet, om råvaran, om varför man valt vissa recept osv. Att uppleva med sina sinnen och lyssna på någon som berättar något spännande gör att man minns måltiden bättre, måltiden räcker längre - kanske varar den ända till gästen kommer hem och berättar historien vidare....

Att konservera sommarens läckra jordgubbar är mitt desperata försök att lägga sommaren på burk. Att korka igen en bit av den härliga tiden. Jag skall spara den och ta fram den igen när det är mörkt och kallt.

 Jag intalar mig själv att jag kan spara känslan av sommaren i min jordgubbssylt.  Åtminstone är min hemgjorda sylt också gott mitt i vintern - med eller utan känslor !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar