söndag 12 juni 2011

NNM= Ny nordisk mat

En egen referensgrupp för Ny Nordisk Mat är igång här på Åland. Jag är utnämnd till ordförande för gruppen och till min stora glädje skall vårt nästa möte redan ske inom 2 veckor ! 


Att mat engagerar är roligt och ett bevis på att det finns engagemang och behov av att utveckla frågor om lokal mat och kvalitet också här på Åland. Styrkan är att gruppen representeras av flera olika kompetenta personer med kunnande inom mat - turismsektorn. Jag är också glad över att vi har kontaktpersoner till de andra grupperna som rör matsektorn på Åland. Kontakten till odlarna är stark och som bäst pågår en utveckling av en turismstrategi för Landskapet med en egen grupp för mat och dryck. 


I gruppen för NNM finns även en kontaktlänk till kockföreningen med flera krögare. Min största ambition är att jobba fram konkreta mål som gruppen anser viktiga - att inte bara prata vackert om vårt fantastiska matlandskap utan också att implementera något av de 10 teser som ligger till grund för hela konceptet Ny Nordisk Mat, på initiativ av de nordiska ministerrådet. 


Mitt och referensgruppens arbete är andra delen av NNM, centralt är kommunikation och satsning på barn och unga - roligt att jag i någon form får fortsätta arbeta för just denna grupp. Skolmat och offentlig måltid är frågor som står mig nära efter över 2 år med Operation skolmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar