söndag 24 oktober 2010

Smör eller margarin?

Ja, min ståndpunkt är ju klar: Smör.

Jag har varit i margarin-träsket tidigare, då jag hade gått i marknadsföringens fälla och industrins svar på att göra pengar på dagens kost- rekommendationer och den stora skräcken för mättat fett.

Mina argument för varför inte margarin:
-  Processad produkt
- Innehåller tillsatsämnen
- Jag kan inte tillverka margarin själv: Jo, mixa smör och olja förstås!
-  Vissa sorter innehåller växtfett från Palmolja, en industri som inte kan understödas för hållbar utveckling
- Smakar inte lika gott som smör
- Smälter inte lika naturligt i munnen som smör
- Ingen bra barnmat - våra barn behöver fett, naturligt rent fett från inhemska råvaror. Förenklat: smörsyra är bra för hjärnan, hjärnan (barken) växer ända upp till 20-års ålder, varför inte förse den med bra mat?
- Har inte läst margarinindustrins argument varför margarin är så bra för vår kropp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar