fredag 5 augusti 2011

x3m´t uppdrag

Nytt uppdrag!

Coaching och peppning till en reporter på radiokanalen x3m, Alexandra. Hon testar en kort period med LCHF + lite eget extra tillägg inte mera än 300 g kött / vecka....för det får man cancer av.... !?

Nåja, att ändra diet är intressant och mycket personligt, genom hennes blogg kan andra ta del av hennes reflektioner och tankar. Här finns länken till hennes aktiva sida/blogg på radiokanalen.

LCHF, "lite kolhydrater och mycket fett-dieten" har onekligen gjort ett intryck på mig och omkullkastat endel av de officiella kostråden från våra myndigheter. Själv tror jag att kommande råd (nya rekommendationer 2012) nog får sig en modifierad inriktning till endel tack vare de som förespråkar LCHF och vad som framförts i debatten och i sin tur nya forskningsrön.

Testade själv dieten, pga problem med huden och märkte en förändring mot det bättre tack vare minskad kolhydratkonsumtion. Själv har jag fått förstärkning för matens kvalitet och dess betydelse för vår hälsa. Äkta vara smör om margarin, riktig mat om industrins fusk och fejk!

Angående köttet....vi skall inte glömma de mångfald som köttet erbjuder, dels vad gäller näringsinnehållet och allt de rika och bra vi kan välja ifrån. Då tänker jag på ekologisk köttproduktion (tänk på att den du äter också äter!), på de vilda köttet som i hästlängder vinner på näringsinnehållet. Ät mindre och betala mer !

Tillägger gärna att jag gärna äter vegetariskt och att de finns ett fantastiskt utbud på inhemska, ekologiska råvaror. Snart är dessutom högsäsongen här för det !

Vi skall inte glömma att vi är alla individer, själv tror jag att både barn och unga och de som idrottar mycket klarar av mycket mera kolhydrater än oss andra...

Kämpa på Alexandra och många nya insikter får du säkert !

4 kommentarer:

  1. Vilket kul uppdrag! Jag har faktiskt hunnit få hela tre vegetarian/semivegetarianklienter som också äter en form av modifierad LCHF. Mycket intressant. Sant som du säger - kvalitet framom kvantitet.

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra Nina, speciellt att du framgångsrikt har klienter - du valde rätt väg, verkar det som ! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för peppningen harriet! Det är mera invecklat än jag trodde att kombinera dieter så här som jag gör med min LowCarbHighFatNoMeat, men det tar sig :) sockerbegäret borde i alla fall börja avta så småningom, o de e ju bra!

    För er som vill följa mina strapatser kan man länka in sig på
    http://yle.fi/extrem/blog/Alexandras/524121-Wtf-ar-egentligen-LowCarbHighFatNoMeat-diet-for-

    Soliga hälsningar / Alexandra

    SvaraRadera
  4. eller via -->

    x3m.yle.fi/Alexandras (lite kortare länk)

    :)

    SvaraRadera