onsdag 19 oktober 2011

Matlust med mobilen

En lärares dröm, motiverade elever. Knepen är många, här är ett:

I början av terminen införde jag ett system med att aktivt ge hemläxor i hemkunskapsämnet (huslig ekonomi). Endast då man tränar sig på praktiska färdigheter når man resultat. Eftersom alla (i princip) elever har en mobiltelefon med en kamare, tänkte jag att jag skulle utnyttja detta.

När man gjort sin uppgift hemma, kan eleven fotografera sitt slutresultat, och visa upp eller skicka in bilden till mig. De som gjort detta får en stjärna i mina anteckningar ! Jag betonar att det inte är fråga om att göra hemläxan för min skull, utan för att träna sig och investera i sina kunskaper om att sköta ett eget hushåll, på sikt. Många stjärnor ger förstås måjlighet till ett bra vitsord...

Så här kan det se ut:



Man kan också helt traditionellt göra en skriftlig utvärdering på ett papper eller på receptet, om det är en matlagningsuppgift. Eller så kan man som denna kille gjorde, hämta med ett provsmak på sin produkt ! Jag blir varm i hjärtat ! :)


De elever som skickar elektroniskt in sina bilder, via e-posten lägger jag upp i "rummet" hemläxa på denna blogg / hemsida. Titta gärna in där och beundra övningarna hemma !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar