måndag 11 juli 2011

lovsång till Levern

mald leverbiff !

Idag är det inte så lätt att få tag på mald lever, men då jag gör det blir jag lite manisk och dyker på "villebrådet". Nu senast i vår nya S-market här på Åland.

I sommarvärmen stekte jag snabbt ett stort fat med malda leverbiffar - det går ju så enkelt, och blir så gott! (t.o.m. min kräsna 4-åring, tyckte att det här ska vi ha igen!).

En god fransman skulle säkert tycka att jag är barbarisk som köper färdigt mald lever, man skall ju faktiskt mala själv av en lever som man har sett och vet kvaliteten på, med säkert all rätt. Men när man äntligen träffar en köttdisk som bemödat sig att erbjuda kunden en ask med färdigt mald, kan inte jag motstå i alla fall!

Tag asken med färdigt mald lever (spräng fylld med näring!), ca. 400 g och
1 gul lök
1 äpple
1-3 potatisar (beroende på storlek)
2 ägg
2 tsk salt
svartpeppar från kvarnen
2 tsk mejram

Rör väl ihop och klicka i het panna med smör som blivit brunt. Stek några minuter och vänd. Servera med en god gräddsås, lingon, potatis.

Barnen, och vi, behöver ett gott näringstillskott alltid nu och då - även under varma sommardagar !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar